Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 03 jun 2024 11:50



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Spanningsval klem 15 contact 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4
Roerdalen
Bericht Spanningsval klem 15 contact
Beste forumleden,

Na een paar jaar zonder Porsche kreeg ik de kans om een carrera 3.2 uit ‘89 aan te schaffen. En wederom weer grote blij :ba:

Nu ben ik er na de uitbouw van een After market startonderbreker achter gekomen dat ik op klem 15 achter het contact tijdens het starten een Spanningsval heb van 12,5Volt naar bijna 0Volt, waardoor het DME relais uitschakelt en daardoor de auto niet start. Het vreemde is dat als ik de kabel van klem 86 naar het DME relais rechtstreeks op de accu aansluit, de auto meteen start. Dus accu is in orde en het DME relais werkt (tevens gecontroleerd). Maar dat hoort natuurlijk niet, omdat anders het DME relais continu bekrachtigd is.

Nu heb ik uit voorzorg het contactblok vernieuwd omdat ik dacht dat deze een te grote interne weerstand zou hebben en ook de massakabel van de accu naar het chassis, maar beiden helpen niet.

Ik heb het elektrische schema bekeken, maar ik kan helaas niet vinden wat het euvel kan zijn.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Alvast bedankt voor jullie hulp!


16 mei 2024 22:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb even zitten grasduinen in het schema voor een 1989 3.2 - ik heb er zelf ook eentje :-)

Wat me opvalt:
Pin 15 komt direct uit de ingition switch, dus je contactschakelaar.
In het schema kun je zien dat de betreffende uitgang van je contactschakelaar zowel bij run als bij starten 12V hoort te houden, dat zit als ik het zo lees inwendig al zo in je contactschakelaar.
Dus als de spanning daar bij het starten al wegvalt lijkt mij dat je probleem toch in de contactschakelaar zit - of bedoel je dat met het schakelblok dat je hebt vervangen ?
Als je dat vervangt en toch niets oplost ... vreemd.

Als dit inderdaad het probleem is, dan is het vervangen van je contactschakelaar de mooiste optie, maar dat heb je al gedaan ?
Als elektrotechneut zou ik dit met een additioneel relais oplossen (nu wordt Erwin boos als hij dit leest ;-) )
Pin 50 (+12V bij alleen starten) gebruiken om dat relais te activeren en dan de schakelcontacten van het relais gebruiken om tijdens het starten de pin 15 aan +12V te hangen - wel met een zekering ertussen. Dan doe je hetzelfde als wat er in de contactschakelaar hoort te gebeuren.

Na nog een kwartiertje verder denken - als je het schakelblok al hebt vervangen en het probleem er nog steeds is - dat gecombineerd met die verwijderde startblokkering....
Zou het kunnen dat ze voor die startblokkering de kabel van pin 15 naar zekering 7 soms hebben omgelegd naar pin X naar zekering 5 ? Daarmee heb je dan immers de startblokkering gerealiseerd.
De startblokkering die je hebt verwijderd bevatte dan wellicht een relais dat precies deed wat ik hierboven als fix voorstel...
Als ik een startblokkering zou moeten knutselen dan zou ik dat ook zo doen... dit zou je eens kunnen nakijken rond je zekeringenbox, en kijken of die de rood-zwarte kabel nog ergens aan vast zit...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


17 mei 2024 12:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4
Roerdalen
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
Hoi Lindemans,

Bedankt voor het meedenken. Leuk dat je je 3.2 nog steeds hebt.

Het contactblok heb ik inderdaad vernieuwd door een nieuwe, geen fijn werkje zonder het stuurslot uit te bouwen…

Ik ben het met je eens zoals je de werking van de startonderbreker beschrijft. Nu moet ik alleen nog nadenken wat de klem X dan doet dat de spanning wegvalt en achter de zekeringkast / dashboard gaan speuren.


17 mei 2024 13:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
John964 schreef:

klem 15 achter het contact tijdens het starten een Spanningsval heb van 12,5Volt naar bijna 0Volt!

Als je op het contactslot meet is in mijn optiek het contactslot defekt of komt niet overeen met de tekening
lindemans schreef:

Als elektrotechneut zou ik dit met een additioneel relais oplossen (nu wordt Erwin boos als hij dit leest ;-) )
Pin 50 (+12V bij alleen starten) gebruiken om dat relais te activeren en dan de schakelcontacten van het relais gebruiken om tijdens het starten de pin 15 aan +12V te hangen - wel met een zekering ertussen. Dan doe je hetzelfde als wat er in de contactschakelaar hoort te gebeuren.


Dit kun je ook realiseren met een diode, Anode aan 50 en Kathode aan 15

Groet
Hans


17 mei 2024 19:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4
Roerdalen
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
De meting is over de zekering en op de massa van de accu.


17 mei 2024 19:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
OK

En als je op het contactslot punt 15 meet zul je vermoedelijk wel 12 Volt meten tijdens start.

Zoals door Lindemans reeds genoemd zijn er tgv de after market onderbreker vermoedelijk wijzigingen aan de bedrading uitgevoerd.

Als je de verbinding tussen punt 15 en zekering 7 herstelt zou het, verwacht ik, weer moeten werken.


17 mei 2024 19:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4
Roerdalen
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
Beste Lindemans en Hans,

Bedankt voor de hulp. Inmiddels ben ik er achter waarom ik die Spanningsval heb gemeten…. Ik heb het schema dat ik via internet heb gevonden nog eens bestudeerd en wat blijkt, ik telde vanaf de eerste zekering naar zekering 7, maar ik moet vanaf de vierde zekering met 1 beginnen….schaam :oops:
De reden dat ik hiermee aan de gang was is dat ik na stekker T54 een aftakking heb moeten maken omdat op de stekker geen spanning komt. Ik ga uit van een draadbreuk maar kan ook iets anders zijn. Op het schema dat ik heb opgesnort gaat de zwarte kabel van 86 vanaf het DME naar het fabrieks alarm. Maar dat heeft deze auto niet :scratch:


18 mei 2024 21:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
Ik meen dat het af-fabriek alarm standaard was in 1989.
De control-unit hiervoor zit ergens rechts onder de parafan en onderbreekt de aansturing van het DME relais (pootje 86).
Als je die control unit weghaalt dan krijgt het DME relais geen aansturing meer, de control unit verbindt pen 87A en pen 15 van deze unit (intern relais).
Het zou kunnen dat je startonderbreker hier aangesloten is geweest, en dat je daar een verbinding moet herstellen ?
Betreft op die kabelboom de zwarte draad (naar DME 86) en een bruine (naar zekering 7) die je wellicht weer moet doorverbinden ?
Ik heb dit ook moeten doen toen ik die control unit heb verwijderd (niet meer in gebruik en als het een keer storing zou geven heb ik gedoe).

Afbeelding
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


21 mei 2024 9:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, Ex. 964 C4, Boxster S 981, 997S en 964 C4
Roerdalen
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
Bedankt wederom. Ik zal binnenkort de ventilator uitbouwen, deze rammelt een beetje, het alarm zit daarachter verstopt. Dan kan ik meteen beide zaken aanpakken. Wordt vervolgd!


24 mei 2024 16:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Spanningsval klem 15 contact
John964 schreef:
Bedankt wederom. Ik zal binnenkort de ventilator uitbouwen, deze rammelt een beetje, het alarm zit daarachter verstopt. Dan kan ik meteen beide zaken aanpakken. Wordt vervolgd!


KLOPT !
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


27 mei 2024 13:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.