Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 03 jun 2024 16:59



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Weer een DME kapot 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Weer een DME kapot
Er is hier al veel over het DME relais geschreven. Toch maar weer even een itempje aangemaakt. Vanmorgen weer het DME relais moeten vervangen. Ik zeg "weer" omdat het inmiddels volgens mij het 4e relais is in de 5 jaar dat ik de auto heb. Vorig jaar zomer liet het relais het afweten in Frankrijk en had ik gelukkig een reserve bij me. Nu, pakweg 6000 km verder moet ik dus weer het relais vervangen. Ik zou bijna zeggen "Lieve Mona is dit normaal?" (vrij naar Story of Privé).

Waarom gaan die dingen zo snel stuk of zit er gewoon verschil in kwaliteit. Origineel Porsche of imitatie?? En wat is imitatie? Porsche zal ze toch ook niet zelf maken, maar van een andere fabrikant/toeleverancier betrekken. Hoe weet je dan dat je een "origineel" hebt? Alleen maar omdat er de letters in Porschestijl op de verpakking staan?


28 okt 2016 12:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Weer een DME kapot
bijzonder. Heb 10 jaar 4 verschillende 964's gereden en heb nooit een DME relais hoeven te vervangen. Reed wel altijd met die reserve in het vooronder rond :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


28 okt 2016 13:26
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Weer een DME kapot
maakt je brandstofpomp abnormaal veel lawaai ? of meet eens hoeveer ampere ze vraagt.
een pomp die aan z'n einde is geeft meer weerstand > warmteontwikkeling in de bedrading > solduurbreuk in DME
heb je al eens geprobeerd op zo'n defecte DME opnieuw gangbaar te krijgen door de puntjes op het printplaatje opnieuw te solderen?


Laatst bijgewerkt door dpRide op 28 okt 2016 14:26, in totaal 2 keer bewerkt.



28 okt 2016 13:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Weer een DME kapot
Lijkt mij idd een mankement waardoor je dme relais het zwaar te verduren krijgt.
Mijn dme relais 1,5 jaar geleden vervangen ,en de vorige was nog het orginele af fabriek met een 91er stempelcode ,dus zeg maar 23 jaar oid


28 okt 2016 13:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2, 981 Boxster S
Bericht Re: Weer een DME kapot
Misschien is de solid state dme relais van ftech9 iets voor je?


28 okt 2016 14:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C2 '91 Amethist
Regio Arnhem
Bericht Re: Weer een DME kapot
Welk merk DME relais heb je.

Als je wilt kun je het kapotte DME relais naar me opsturen, dan kijk ik ff of het aan het relais ligt. (slechte soldering etc) of dat het door overbelasting kapot is gegaan


28 okt 2016 14:26
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera, PSS9, LSD, Renlline/ Tarret achterophanging, Carnewal RSR+200 cell cat.
Bericht Re: Weer een DME kapot
Ik ga er vanuit dat je een origineel DME relais hebt, heb je de variant waarvan het typenummer met 993 begint? (anders heb je nog een oude variant)

Verder zou je de oude eens open kunnen maken en kijken hoe e.e.a. er uit ziet. Opnieuw"solderen", zoals hier al aangegeven, kan ook helpen

Succes!
_________________________________________
993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II


28 okt 2016 15:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Weer een DME kapot
Mijn ervaring is dat soldeerverbindingen slecht kunnen zijn.

Maar ook mechanisch gaan ze nogal eens haperen.
Tijdens het starten hard met je voet op de grond bonken, als hij het dan ineens wel doet - dan is dat het probleem...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


28 okt 2016 16:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Weer een DME kapot
Hoi Lindemans. Ik heb al staan stampvoeten. Het hielp echter niet. :mrgreen:


28 okt 2016 19:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Weer een DME kapot
Terugkomend op alle reacties:
- De brandstofpomp maakt nauwelijks geluid en werkt volgens mij goed.
- Het was een imitatie relais van üroparts aangeschaft via de webshop cpp porscheparts.
- Er stond geen nummer op dst begon met 993.
- Ik heb nog niet geprobeerd om een relais te openen, maar kreeg van ppua een aanbod.
- Ik heb hem al een pb gestuurd.
- Ik hou jullie op de hoogte


28 okt 2016 19:38
Profiel
Bericht Re: Weer een DME kapot
Weerstand over de brandstofpomp kun je meten op de contacten van de DME connector. Ff opzoeken wat deze mag zijn.
DME wordt loeiheet. Inderdaad een SolidState DME kan de oplossing zijn, echter kun je die in NL niet kopen en wordt deze niet geexporteerd.


28 okt 2016 20:23
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C2 '91 Amethist
Regio Arnhem
Bericht Re: Weer een DME kapot
Ik wil geen welles nietes discussie opstarten.

Maar een solid state heeft naar mijn zin niet zoveel nut, en standaard mechnisch relais kan gewoon 20 jaar zonder problemen werken.

En zelfs in nieuwe auto worden nog gewoon standaard mechanische relais zonder problemen gebruikt.

de UROparts relais zijn bekend dat ze niet zo best gesoldeerd zijn, dus ik denk 5min solderen en je hebt weer een perfect werkend relais.


28 okt 2016 20:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Weer een DME kapot
Door tussenkomst van de soldeerbout van medeforummer ppua heb ik nu weer een feilloos werkend DME relais. Was een kwestie van een "gebroken/gescheurde soldeerlas. Eenvoudig te herstellen. Paar minuten werk. Je moet het even weten. Kortom ik heb weer 2 relais die het goed doen.
Daar hoef ik dan niet zo'n solidstate relais o.i.d. voor te hebben.
Ppua nogmaals bedankt. :mrgreen:


01 nov 2016 18:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Weer een DME kapot
Officiële term = Cold solder joint :salut:
Indertijd bij de mijne ook geprobeerd, geen succes gehad :bang:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


01 nov 2016 20:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C2 '91 Amethist
Regio Arnhem
Bericht Re: Weer een DME kapot
@Tilt

Elk DME relais is simpel te repareren, je moet alleen eerst ff meten waar het probleem zit.
In dit geval was naast de slechte soldeer verbindingen ook nog de printbaan onderbroken.
Dus als je, je defekte DME nog hebt :)


01 nov 2016 20:26
Profiel
Bericht Re: Weer een DME kapot
Als een printspoor defect is DME weggooien!
Als het probleem is de connectie dan het advies om extra tin te gebruiken om betere koeling te realiseren.
Scheurtjes ontstaan door thermische vermoeidheid, dit omreden dat men zuinig is met tin affabriek.
Extra tin en rijden maar.
Solid state heeft als voordeel dat deze eenvoudig te koelen zijn.
Voor de goede orde, moderne auto's worden niet meer voorzien van klassieke relays omreden dat deze vele malen duurder zijn dan Solid State en minder betrouwbaar. Wat betreft doormeten. Dat doe hè ohms voor degene die met de multi aan de gang gaan.


01 nov 2016 20:46
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C2 '91 Amethist
Regio Arnhem
Bericht Re: Weer een DME kapot
@Kappi,

haarscheur in printbaan !!!
niet door overbelasting


01 nov 2016 20:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Weer een DME kapot
Heb het defecte relais niet meer, de 964 is ondertussen weg, en de 2 reserves heb ik hier nog ergens rondslingeren.
Printbanen heb ik idd niet uitgemeten :oops: , ervaring met relais (in de flipperkasten) leerden me dat het relais zelf sticky kan worden (en dus niet goed meer schakelt), of dat soms de contactpunten aan elkaar gelast geweest zijn door te grote vonken. Heb er toen ook niet verder naar gekeken. Replacements are cheap :thumleft:

Maar idd, zoveel printbanen lopen er niet, en desnoods kan je ook een draadje als vervanging van de defecte printbaan solderen. Heeft meer doorsnede dan een printbaan, en je hebt geen gedoe met dingen te moeten bestellen en te wachten. Congrats met de gratis fix! :thumleft:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


01 nov 2016 21:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.