Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

15 feb 2024 16:42

Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
Vraag : Kan de stroomverdeler met een zgn "gebit "voor begrenzing toerental, vervangen worden door een "normale "verdeler ZONDER gebit ?
Wat gebeurt er dan met de aansluitingen van het gebit ? Afknippen ?
Wie kan mij helpen ?

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

15 feb 2024 17:53

Een stroomverdeler met een gebit? :shock: Het moet niet gekker worden. :roll:


Ik wil best tijd steken in een gericht antwoord geven waar je wat aan hebt, maar dan moet jij tijd steken in exact vertellen wat je bedoeld. :idea:
En waarom je dat wilt. En wat volgens jou het 'gebit' is.
Dan kan ik je vast wel een goed antwoord geven.



Nu ik er over nadenk bedoel je waarschijnlijk met 'gebit' de Impulscontactset onder in de stroomverdeler die zorgt voor het inspuitmoment van de injectoren. Niet als toerentalbegrenzer, daar is de rotor met begrenzer voor.

Internet zorgt er steeds meer voor dat door onwetendheid de meest vreemde namen bedacht worden voor onderdelen die gewoon een normale naam hebben. En zelfs nog in het Nederlands. :wink:

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

15 feb 2024 18:12

Ja inderdaad, dat is de meer technische benaming voor het gebit...
De vraag blijft dus hetzelfde...kan ik een "gewone " verdeler plaatsen zonder die voorziening voor het toerental...

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

15 feb 2024 18:15

Aansluitend denk ik dat het onderdeel niet het inspuitmoment bepaalt, maar voor de begrenzing van het toerental dient..
Ongelijk...??

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

15 feb 2024 18:17

Er zit namelijk geen rotor in met een begrenzen...

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

15 feb 2024 18:22

Het kan niet in dit geval en je hebt inderdaad ongelijk. :mrgreen:





.

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

15 feb 2024 18:56

Heb inderdaad ongelijk...betekent dus ook dat ik het geheel niet kan vervangen door een verdeler zonder dat onderdeel....

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

15 feb 2024 20:05

Op zich kan het natuurlijk wel. Alles kan.

Een gebitloze stroomverdeler past wel, je kunt de stekker afknippen en zelfs de auto starten.
Timmermans zou het geweldig vinden want de uitstoot zal gaan naar 0 gr/km.



.

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

16 feb 2024 6:54

André, even voor de duidelijkheid; Erwin weet heeeeeeeeeeel veel van de 914. En dan bedoel ik heeeeeeeeeeel veel.

NB Heb je het schakelprobleem al op kunnen lossen?

NB2 Heb je ook plaatjes van je 914?

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

16 feb 2024 9:51

Probleem is dat ik hem momenteel helemaal niet aan de praat Krijg . Alles nagekeken. Heb wel inspuiting en Krijg af en toe een vonk op de bougies. Vandaag komt nieuwe bobine hopelijk start hij dan...
Bij draaien kan ik naar de schakeling kijken...
Heb foto's en zal ze binnenkort plaatsen.
Bedankt voor alle hulp

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

16 feb 2024 13:39

Ben helemaal ten einde raad...
Nieuwe bobine, nieuwe contactpuntjes....Nieuw relais powersupply .Krijg 10.7 V op de + bobine . Bij starten zakt de spanning naar 7.9 V....veel te weinig denk ik.
Verbind met kabeltje + batterij met + bobine...geen verschil ( start dus niet ) . Geen vonk aan bougie. Meet 5 kOhm over de rotor . Start voordien zeer vlot en nu niets meer .....
Kan de rotorvinger kapot zijn...is 5 kOhm teveel ??

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

16 feb 2024 15:23

CDI Unit doorgemeten cq laten doormeten…… :?:

En mocht er geen cdi zijn, 914 types ken ik niet ,dancontactpuntjes sturen rechtstreeks de bobine aan dan zou ik de condensator die aan de verdeler geschroefd is verdenken….

Binnenkant verder bekeken of de centrale aansluiting aanwezig is : dmv veertje en staafje die contact moet maken de rotor.

Blijft de bedrading als laatste…

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

16 feb 2024 17:30

Bedankt voor reactie.
Staafje koolstof met veertje OK.
Probleem blijft de lage spanning op + bobine. Moet 10-11 v zijn ,maar komt aan 9 V...Bij starten minder dan 7...
Draad bobine naar start relais heeft 0.2 Ohm...Is dit teveel ?

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

16 feb 2024 19:27

Een weerstand van 0,2 Ohm heb je gemeten. Vraag is waar mee? Zelfs een goede Universeelmeter is niet (erg) geschikt voor het meten van lage weerstanden.

Je hebt het over 9 Volt op de + van de bobine, zegt me niets als je de accu spanning niet noemt. Beter is het om tussen de pluspool van de accu en + van de bobine het spanningsverschil te meten.
Als je het elektrische schema van je auto hebt stuur me die, dan kan ik doelgericht meedenken en inschatten of de spanning die je hebt gemeten reeel is.

Groet
Hans

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

16 feb 2024 19:40

Bedankt voor de hulp.Ga dit morgen doen..Heb overigens een Fluke meter.Heb schema van bedrading, maar van slechte kwaliteit, druk op krantenpapier...

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 11:04

Bougiekabels en accu nog in orde…. :?:

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 11:49

Ja, heb alle kabels naar accu nog eens goed schoongemaakt .Denk dat het probleem zit op het board waar de relais staan. Er komt 12.8 v binnen en op het relais voor de "power supply "komt er nog maar 10 V. Probleem is dat de onderkant van het board vol gegoten is... Alles er uit krabben vrees ik.

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 12:08

Ter info..accu is nieuw en de relais op het relais-board zijn allemaal vervangen door nieuwe..

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 14:28

Kan iemand mij vertellen of de weerstand in de rotorvinger 5 kOhm bedraagt ? Dus tussen het raakvlak van de stift en het uiteinde. Meet de waarde en lijkt mij hoog..?

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 14:35

Trek een extra draad vd + naar de bobine zonder tussenkomst van het relais.....bovendien sommige systemen kennen een voorschakelweerstand die uitgeschakeld wordt ter compensatie vd spanningval tijdens het starten. Schema zou handig zijn.

Ik heb met wat meetsnoeren de boel doorverbonden om uit te komen op de ECU.
[img]79457[/img]

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 14:44

Ja, heb ik gedaan, maar nog geen vonk...Benzine spuit goed, stinkt nu.. Laten ontluchten en opnieuw, maar geen vonken...

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 15:16

Dial_888 schreef:Trek een extra draad vd + naar de bobine zonder tussenkomst van het relais.....bovendien sommige systemen kennen een voorschakelweerstand die uitgeschakeld wordt ter compensatie vd spanningval tijdens het starten. Schema zou handig zijn.

Ik heb met wat meetsnoeren de boel doorverbonden om uit te komen op de ECU.
79457

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 15:34

Bedankt voor de reactie. Heb al een andere ECU gestoken...had er 2. Geen verbetering.
Weet iemand antwoord op mijn vraag over de weerstand in de vinger...?

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 19:07

Er hoort een 1KΩ rotor in, maar ook met een 5KΩ rotor zal de motor prima lopen. Je zult het ergens anders in moeten zoeken.





.

Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler

17 feb 2024 20:54

Bedankt, Erwin, weet niet meer waar nog meer te zoeken.Heb de relaisplaat doorgemeten...is OK.
Nog een suggestie?
Plaats een reactie