Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

951 waar komt de olie vandaan?

15 maart 2024 21:04

Afgelopen winter weer de nodige (kleine) reparaties gedaan aan de 951.
Ik had toen ook al gezien dat er wat olie in de luchtleidingen rond de turbo lag, maar niet verontrustend, vond ik.
Afgelopen week een 350 km gereden en nu blijkt dat er toch meer olie in de turbo zichtbaar is.
De rubber slang aan de zuigzijde van de turbo is aan de buitenzijde nat van de olie.
Niet zoveel olieverlies dat ik na de 350 km olie zou moeten bijvullen, maar toch.

De turbo is vorige winter gereviseerd door C&E Turbochargers.
Ik heb in die winter ook de meeste afdichtingen en O-ringen vervangen waar ik bij kon als ik riemen, turbo en uitlaat los heb.
Ook de twee afdichtingen van de olieafscheider.
De uitlaat rookt niet.
Als ik de olie-vuldop eraf neem bij draaiende motor voel ik een heel lichte luchtstroom, dus denk ik dat carterdruk ook het probleem niet is.

Mijn vermoeden is, als ik zo zoek op internet, dat ik het toch in de AOS moet zoeken.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

15 maart 2024 23:09

Wat het zou kunnen zijn?

Verschillende dingen zijn mogelijk. Ook deze :arrow: Hier wordt niet snel aan gedacht maar is niet ondenkbaar bij een hoge km stand of te agressieve chip met hoge laaddruk:
Matige afdichting tussen ( mogelijk beschadigde) zuigers en cilinders (met vreetsporen?) langs de (gebroken?) zuigerveren waardoor alleen tijdens hoge turbodruk een hoge carterdruk aanwezig is die je stationair niet kunt waarnemen.
Een cilinderlektest en/of cilinderwanden beoordelen met een scope kun je doen als je verder geen duidelijke oorzaak kunt vinden.


.

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

16 maart 2024 21:23

Erwin, je zou best gelijk kunnen hebben in mijn geval. Kilometerstand ongeveer 300k en ik heb Lindsey chips geplaatst. Afgezien van de mogelijk beschadigde zuigerveren/ wand is een catch-can een remedie voor dit probleem? Zo ja, welke zou je dan adviseren?

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

17 maart 2024 9:52

Vlaanderen schreef:catch-can

Wat voor een ding?

.
Laatst bijgewerkt door Erwin op 17 maart 2024 10:13, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

17 maart 2024 10:07

Erwin, ik heb er geen ervaring mee maar vind op internet als mogelijke oplossing de catch-can (ik weet geen Nederlands woord hiervoor). Een voorbeeld is het volgende: https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... gLSifD_BwE

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

17 maart 2024 10:24

Olie-opvangtank. Zo eenvoudig en mooi is het Nederlands. :mrgreen:
Dat in het carterventilatiesysteem bouwen? Als je de ruimte al vindt: Probleem blijft het zelfde als slijtage de oorzaak is. Maar buiten het feit dat er veel olie in de inlaat zit. Merk je er wat van tijdens het rijden?



Vlaanderen schreef:Kilometerstand ongeveer 300k en ik heb Lindsey chips geplaatst.

I'j bun't Achterhooker las ik? As i'j von noe af altied mot neageln, da's veur oe ok nie good noa zoveul joar heanig an goan! Al die vernufterie'jen bun't niet allemoal verbetteringen !
.

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

17 maart 2024 13:08

Erwin, Goh, ik dacht dat je uit Drenthe kwam (Steenwijk), maar leer dat je een onvervalste Achterhoeker bent, die zelfs het schrijven in die taal/ dialect meester bent. Om ons niet helemaal af te scheiden van de overige forum-leden lijkt het mij verstandig om in ABN verder te gaan.

De auto rijdt als een Porsche! Start altijd direct, ook na langere stilstand. Geen enkele rookontwikkeling uit de uitlaat. En het extra vermogen door de chips maakt het nog leuker. Maar ook zaken als wegligging: ik vind het geweldig!
Ik denk inderdaad dat er best enige slijtage aanwezig zal zijn, maar een grote revisie is iets dat ik liever in de winterperiode doe. Nu eerst rijden.
Met olie opvangtank doe ik niets aan de oorzaak, dat begrijp ik wel. Maar als ik op die manier niet meer aan het carter ga zuigen en alleen ventileer naar buiten, zal er ook minder olie meekomen.
Qua ruimte is inderdaad lastig. Maar ik heb geen airco. Daardoor is er ruimte boven de dynamo en onder de turbo. Ik denk dat ik het tankje daar wel kwijt kan.
Als ik zo de prijzen zie van die tankjes dan zijn de kosten goed te overzien.
Dus dat eerst maar eens doen en afwachten wat er gebeurt. Dan kan komende winter de motor altijd nog uit elkaar.

Dank voor je reacties!

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

17 maart 2024 13:17

Ik heb jarenlang een gemodificeerde 951 gereden, ik weet hoe leuk ze zijn.

Als de motor goed loopt en je hebt er geen last van zou ik voorlopig geen actie ondernemen. Maar 300.000 km is veel en een revisie is bij die km stand niet ondenkbaar.



.

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

18 maart 2024 6:10

Vlaanderen schreef:Erwin, Goh, ik dacht dat je uit Drenthe kwam (Steenwijk), ...
Steenwijk is Overijssel. :mrgreen:

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

21 maart 2024 16:52

[quote="Erwin"]Ik heb jarenlang een gemodificeerde 951 gereden, ik weet hoe leuk ze zijn. quote]

Was dat die versie zonder startmotor, die we moesten aanduwen na het ijskarten in Den Haag? :shock: :mrgreen:

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

21 maart 2024 18:08

Extreem leichtbau :mrgreen:



Maar dat je dat nog weet. Ik onthoud dat soort dingen nooit. :D

.

Re: 951 waar komt de olie vandaan?

23 maart 2024 18:30

Tja dat beeld van een Porsche specialist (wat je zeker bent), die aan komt zetten met een Porsche zonder startmotor................ Ja, dat blijft wel hangen bij mij :lol: :wink:

Dan heb je wel veel vertrouwen in je mede forumleden :shock: :mrgreen:
Plaats een reactie