Inmiddels had ik een afspraak bij Snel om de auto te laten uitwegen/uitlijnen, ik had immers ook het hele onderstel los gehad en dat stond niet meer goed nu.
Ondanks dat de motor niet helemaal goed klonk, toch de rit Amsterdam-Hoorn gewaagd. Dat was een hele uitdaging, ik miste vermogen en enorme backfires, het was zeker niet goed.
Toch doorgereden en aangekomen bij Snel eerst besloten om hen er naar te laten kijken in plaats van de uitlijning.
Wat bleek: ik had een enorme stommiteit begaan. De rechter nokkenas zat 180 graden gedraaid. Blijkbaar bij het stellen van de timing iets te fanatiek doorgedraaid, 1x teveel rond en totaal niet doorgehad.
De kleppen worden dan blijkbaar niet geraakt, anders voel je het meteen bij handmatig rond draaien en bovendien had ik hem dan in de soep gedraaid bij de eerste start. Wat volgens mij wel gebeurd is dat inlaat/uitlaat op sommige cilinders omdraait wat de enorme backfires wel verklaard. In ieder geval klopt er natuurlijk niets meer van aan de rechterkant! Het was ook snel opgelost, hoewel de motor er WEER uitmoest.
Eind goed al goed, ik kon na een paar dagen de P weer halen, motor liep perfect en ook perfect uitgelijnd.
Ik hoor nog altijd een licht tikken aan de rechterzijde bij stationair, maar dat lijkt verder geen probleem te zijn, motor loopt heel mooi.
Het wordt ook minder bij warme motor en naarmate ik meer KM's gemaakt heb.
Nog 1 horde te nemen: de APK.
Dat was weer een kleine tegenvaller. Er was een ashoes gescheurd en er zat een remklauw vast.
Wat bleek: na de lange stilstand waren eigenlijk alle remklauwen er niet meer zo goed aan toe.
Die revisie heb ik inmiddels ook gedaan, maar dat is weer een ander verhaal!
Inmiddels heb ik er zo'n 1500 km opzitten, motor netjes ingereden.
Wat opvalt is dat de motor enorm soepel is en al onderin veel vermogen levert.
Vanaf 4500 gaat het echt los en dan rond de 5800 toeren is er nog een voelbare boost tot 6500.
Aangezien het lijkt dat de motor nog altijd steeds beter gaat presteren, wacht ik nog even met de dyno test.
zo klinkt het tot 5000 toeren:
https://youtu.be/O08gRkna32kBen wel heel benieuwd naar de gemeten prestaties. Wordt ooit nog vervolgd maar voor nu:
- -- FIN ---